Día de los Muertos

1 november 2015 - Mérida, Mexico

Ik had de eer om in Mexico te zijn en met de familie Día de los Muertos (dag van de doden) te mogen vieren. Het is een feestdag die door allerlei Mexicanen over de hele wereld gevierd wordt. Ook is het bij velen een bekende feestdag. Het staat vooral bekend om de prachtige gezichtsschilderingen die we inmiddels over de hele wereld vinden. Helaas, is het idee achter deze feestdag niet bekend bij iedereen. Het is een feestdag waarbij de doden herdacht worden op  een feestelijke manier. Iedere familie maakt een eigen altaar en op dit altaar zijn vaak bloemen en eten te vinden. Vooraan dit altaar wordt vaak een kruis gelegd van bloemblaadjes tussen een pad van kaarsjes. Deze kaarsen zijn bedoeld om de geesten te begeleiden naar het feest zodat ze niet verdwaald raken. Dan is er vaak een kleiner altaartje voor de grotere; deze is bedoeld voor de kinderen die jong zijn overleden. Hierop vindt men vaak eten en speelgoed. Daarachter staat een wat hogere tafel. Deze tafel is bedoeld voor adolescenten. De grootste en achterste tafel is die voor de volwassenen. Deze is gevuld met eten en drinken, bloemen en beeldjes en foto's van de familieleden die overleden zijn. Door middel van de altaren worden zo ook de geesten uitgenodigd om deel te zijn van het feest wat ter eren van hen gegeven wordt.

In alle streken van Mexico wordt het anders gevierd en ik kan je alleen vertellen hoe het hier in Mérida gevierd wordt. In het centrum van Mérida komen alle mensen bij elkaar om de altaren van verschillende families en organisaties te bekijken. Verder is er van alles te doen naast het bewonderen van de altaren. Er is muziek en vele mensen geschminkt en/of in kostuum. Ook is er veel eten, zoals ik al eerder schreef mexicanen houden van hun eten.

De volgende dag is bedoeld voor familie. In het huis van een van de oma's van het gastgezin waar ik verblijf deze twee maanden kwam een groot deel van de familie samen. 30+ mensen. In het Westen zie je dit minder vaak, omdat gezinnen sneller verder uit elkaar wonen dan hier. Mexicaanse families zijn erg open als je bij ze verblijft, maar ze zijn ook luidruchtig en houden zich niet in als het gaat om lachen. Tijdens deze meetings wordt een gerecht gegeten genaamd Píib. Dit is een soort pastei gemaakt van kip, varkensvlees en maisdeeg, gewikkeld in maïs bladeren. Een echte aanrader als je houdt van traditionele gerechten :)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade